Ekonomika Jižní Koreje vyrostla od roku 1980 o 1800 procent, třikrát rychleji, než je světový průměr. Země je dnes technologickým lídrem a 15. ekonomikou světa. Kromě toho Korejci významně investují v České republice, s naší zemí mají stále silnější ekonomické vazby a do korejské kultury a popkultury pronikají české stopy. Důvodů, proč se pokusit o expanzi na náročný korejský trh je mnoho, sami Korejci rádi přihodí ještě jeden navíc – technologicky vyspělá a náročná Korea je pro mnoho firem testovacím trhem. Uspět zde znamená otevřít si dveře do celého světa. Jak ale na náročném trhu a ve zcela rozdílné kultuře uspět? Přečtěte si rady, které připravili odborníci z banky HSBC v Koreji.

Protistrana je vždy připravena, buďte také!

I v Koreji platí to, co v ostatních asijských zemích – kdo podcení přípravu, nemá nejmenší šanci. Můžete si být zcela jistí tím, že vaši potencionální obchodní partneři věnovali přípravě nejvyšší pozornost a pokud neuděláte totéž, budete mít při vyjednávání fatální handicap.

• Zjistěte si maximum informací o vašem obchodním partnerovi. Pomůže vám rozvinutý korejský internet (mnoho informací najdete online a v angličtině) a s trochou zběhlosti v práci s informacemi zde najdete množství relevantních informací.
• Korea je hi-tech! Počítejte s tím, že vaše protistrana bude z hlediska informačních technologií skvěle a moderně vybavena. Své prezentace připravte kvalitně nejen co se obsahu, ale i formy týče, a nezapomeňte na jejich elektronickou podobu, kterou předáte potenciálním obchodním partnerům.

 

HSBC International Business Awards – příležitost pro exportéry
Seriál o praktických aspektech obchodování s různými regiony světa připravujeme společně s HSBC Bank plc - pobočka Praha. Ta letos přichází s novým ročníkem soutěže nazvané HSBC International Business Awards určené středně velkým firmám s obratem od 800 miliónů korun ročně do 1,5 miliardy a velkým společnostem s obratem nad 1,5 miliardy. Ocenění Naděje českého exportu a Mezinárodní inovace budou vítězům předány na jaře příštího roku. Cílem podpory, kterou firma od HSBC získá, budou inovace v oblasti vývozu. Více informací a přihlášku najdete na webové stránce: www.hsbcawards.cz.

 

Pamatujte na hierarchii

Hierarchie je hlavním rysem korejské společnosti, ve které má každý své jasně dané místo. Musíte na to myslet v každém okamžiku vyjednávání.

• Delegujte správné lidi. Vyjednávači za vaši stranu musí být dostatečně seniorní, aby je korejská strana brala vážně. Stačí, aby na schůzku přišli lidé, které nebude protistrana považovat za dostatečně kompetentní a vyjednávání skončí dřív, než pořádně začne.
• Hierarchie se projevuje i v takové věci, jako je výměna dárků (což je při jednání běžný zvyk). Hodnota dárků by měla být nejvyšší u hierarchicky nejvýše postavených osob (pozor ale na příliš hodnotné dary, které naopak vzbudí rozpaky a nepříjemný pocit závazku). Pečlivě zabalené dárky by měly odkazovat na Českou republiku. Pozor! Dárky nikdy nerozbalujte v přítomnosti darujícího!
• Přísná hierarchie ale také znamená, že se Korejci budou při vyjednávání pohybovat jen v hranicích své odpovědnosti a nebudou na sebe brát žádná rizika. Rozhodování bude zásadně probíhat v rámci hierarchie shora dolů.

Nespěchejte a buďte zdvořilí

• Podobně jako v jiných asijských kulturách i v korejské platí, že si nejdříve musíte získat důvěru, obchod začnete dělat teprve později. Počítejte s tím, že první schůzka bude jen informativní a korejská protistrana velmi dá na první dojem a pocit, který z vás získá. Buďte vždy zdvořilí a příjemného, spíše skromného vystupování. Pokud váš korejský partner nebude mít z jednání dobrý pocit, obchod se neuskuteční, byť byste nabídli sebelepší podmínky.
Nikdy neztratit tvář. V korejském smyslu slova to znamená, že vašeho asijského partnera nesmíte dostat do situace, kdy by musel přiznat, že něco neví nebo musel přiznat chybu. To je absolutně nemyslitelné.
Nečekat jasné odpovědi. Například „budeme o tom přemýšlet“ je nejpřímější „ne“, jaké můžete v Koreji slyšet. Je třeba neustále číst mezi řádky vysloveného. Dobrý znalec korejské kultury se proto bude ve vyjednávacím týmu vždy hodit.

Praktické rady

Co vám obchodní jednání v Jižní Koreji usnadní a na co si dát pozor?

Dochvilnost. Považuje se za absolutní samozřejmost. Pokud například neodhadnete správně dobu cesty na jednání a víte, že se opozdíte, okamžitě volejte a situaci vysvětlete.
Několik frází v korejštině. Projevit zájem o korejskou kulturu a jazyk je dobrým prvním krokem pro vzbuzení důvěry, stejně jako dvojjazyčné vizitky (v angličtině a korejštině), které vždy podávejte oběma rukama (podat vizitku jednou rukou se považuje za pohrdavé).
Uměřené oblečení – bílá košile, kravata, tmavý oblek nebo kostým. S extravagancí v Koreji neuspějete.
Uměřenost v gestech – gestikulace se v Koreji považuje za hrubou formu komunikace.
Oslovení funkcí. Oslovování jménem se považuje za neslušné.

Zásadní chybou je sdělit protistraně termín vašeho odjezdu z Koreje. Vyjednavači tuto informaci velmi pravděpodobně využijí a přijdou na poslední chvíli s novými požadavky v zdánlivě již vyjednaném obchodu. Proto musíte vždy počítat s flexibilní lhůtou pro dokončení jednání a být připraveni na všechny varianty.

 

Text nevyjadřuje názor redakce