Být šéfem. Pro někoho cíl, pro jiného jedna z kapitol v kariéře, ze které se jde zase dál. Mnoho manažerů se po letech, kdy jsou pouhým článkem velkého soukolí, rozhodne postavit na vlastní nohy. Těch příběhů je hodně. Otázkou na začátku ale je, kam se vrhnout. Mnozí si našli cestu k vlastnímu fast-foodu, potvrzuje Martin Princ, šéf rozvoje sítě SUBWAY® - nejrozšířenějšího fast-foodu na světě - pro střední a východní Evropu. V tomto regionu má značka téměř 900 restaurací.

Restaurace sítě SUBWAY® v pražské pasáži Broadway, ulice Na PříkopěMáte zkušenosti s mnoha manažery, kteří se stali součástí sítě SUBWAY®. Proč se vlastně chtějí postavit se na vlastní nohy?
V určité fázi života je už přestává naplňovat pouze výborný plat, postavení, zázemí velké společnosti a možnost „být u toho“. Zastávat důležitou funkci ve velkém byznysu je určitě zajímavé, zodpovědné a plné výzev, ale i špičkový manažer je pořád jenom zaměstnancem. Mnohým se tak zachce vyzkoušet si, jaké to je být vlastním pánem, být za svá rozhodnutí zodpovědný především sám sobě.

Láká příběh „sám sobě pánem“ čím dál více manažerů?
Ano, těch příběhů je v poslední době stále víc. Dozrává generace, která se na začátku 90. let po ukončení vysoké školy vrhla na manažerskou dráhu v nadnárodních korporacích. Slýcháme a čteme o manažerech a manažerkách, kteří vaří domácí marmelády, šijí boty, píšou kuchařky, navrhují zahrady. Tento trend můžeme potvrdit i my v SUBWAY®. Mnoho našich restaurací ve střední a východní Evropě, včetně České republiky, si jako franchisové pobočky otevírají manažeři. A rozhodně nejde o lidi, kteří by přišli o práci, a podnikání v rychlém občerstvení je pro ně východiskem z nouze. Jsou to prostě lidé, kteří chtěli vlastní kreativitu a schopnosti otestovat přímo na trhu a poprat se s tím.

Jak velký šok přechod z velkého do malého byznysu pro ně je?
Přechod z velkých firem do drobného podnikání je paradoxně příležitostí jak se více seberealizovat. Za svou provozovnu rozhodují jen oni sami. Dopady svých rozhodnutí pocítí mnohem rychleji než ve velké firmě. A přestože jim ve franchisové síti v mnoha věcech pomáháme a vedeme je, musí i oni začít řešit drobnosti, na které dříve nebyli zvyklí. Pro některé může skutečně jít téměř o kulturní šok. Začnou pracovat mezi běžnými lidmi, v běžném oblečení, a místo vývoje na burze řešit, jestli hostům chutnalo, nebo jestli se personál dost usmívá.

Jakou zkušenost s bývalými manažery v pozici franchisantů máte?
Pro nás jsou rozhodně přínosem, máme s nimi dobrou zkušenost. Jako lidé, kteří prošli velkým byznysem, mají koncepční uvažování, vědí, co chtějí a díky svým zkušenostem také vědí, jak toho dosáhnout. K výhodám manažerů patří také jejich zkušenosti a dovednosti v práci s lidmi. To, co je pro mnohé začínající podnikatele jedním z kamenů úrazu, totiž řízení lidí, zvládají většinou výborně.

A co finanční zázemí?
Dobré finanční zajištění je opravdu to, co je v mnoha případech jednou z hlavních překážek u jiných kandidátů. Kvůli tomu mnoho lidí své pokusy postavit se na vlastní nohy vzdá. Podle našeho nedávného průzkumu až pro 60 procent lidí je nedostatek finančních prostředků hlavní příčinou, proč nezačnou podnikat. Tenhle problém lidé, kteří přicházejí z dobře placených pozic, prostě řešit nemusejí.

Jak se vyrovnávají manažeři s tím, že v daném oboru nemají žádné know-how?
Právě od toho tu je franchisová centrála. Rozjezd podnikání ve franchisové síti přináší výhody zejména v začátcích. Řeší za začínajícího podnikatele nápad, marketing, zařízení podniku, sortiment a jeho rozvoj a samozřejmě mu zajišťuje zavedenou a známou značku.

Proč by se měli rozhodnout bývalí manažeři právě pro fast-food?
Segment rychlého občerstvení má velkou perspektivu. Zaměstnaní lidé nemají čas si během dne sami vařit a většinou nemají ani dost času u jídla posedět. Fast-food a navíc s kvalitním jídlem, je pro ně výborným řešením. Podle našeho průzkumu by si ve 20 minutové přestávce na oběd vybralo značkový fast-food jako například SUBWAY 40 procent Čechů. V tom je obrovská persketiva.

Zajímalo by Vás více o tom, jak si otevřít vlastní restauraci SUBWAY? Navštivte www.subway-franchising.cz

Text nevyjadřuje názor redakce