Spojené arabské emiráty (United Arab Emirates, UAE) byly založeny v prosinci 1971 a jsou federací sedmi emirátů. Ústavodárnými emiráty jsou Abú Dhabí (Abu Dhabi, je současně hlavním městem), Adžmán (Ajman), Dubaj (Dubai), Fudžajra (Fujairah), Rás-al-Chajma (Ras al-Khaimah), Šardžá (Sharjah) a Umm al Kuvajn (Umm Al Quwain). Každému z nich vládne jeden panovník a společně zasedají ve Federální nejvyšší radě. Jeden z emírů je pak zvolen jako prezident Spojených arabských emirátů. Islám je oficiálním náboženstvím UAE, arabština pak oficiálním jazykem, i když se zde široce používá rovněž angličtina.

Ekonomická prosperita regionu a výhody v oblasti obchodu, logistiky, bankovnictví, cestovního ruchu, realit a výroby, spolu se zónou volného obchodu v zemi a strategickou polohou mezi Západem a Východem, to vše dělá ze Spojených arabských emirátů atraktivní místo pro investice. UAE jsou 30. největší ekonomikou světa a druhou největší v rámci Středního východu a Severní Afriky. Přes nejnovější propad cen ropy zůstávají analytici banky HSBC ve výhledu na budoucnost UAE optimističtí. Ekonomika země je mnohem diverzifikovanější, než je tomu u sousedů - více než polovina příjmů z vývozu nesouvisí s ropou. Očekává se, že v roce 2015 překročí růst HDP 3 %, což je dvakrát více, než na klíčovém exportním trhu České republiky – v eurozóně, která má růst o 1,3 %. Vezmeme-li v úvahu jen pozvolný návrat růstu do západní Evropy a ekonomické komplikace v Rusku, které je pro české firmy další důležitou exportní destinací, vypadají Spojené arabské emiráty jako atraktivní alternativa pro vývoz. Otázka zní: jak využít tento potenciál a uspět? Jaké jsou konkrétní požadavky pro vedení jednání s partnery z této země?

HSBC International Business Awards – příležitost pro exportéry

Seriál o praktických aspektech obchodování s různými regiony světa připravujeme společně s pražskou pobočkou banky HSBC. Ta letos přichází s novým ročníkem soutěže nazvané HSBC International Business Awards určené středně velkým firmám s obratem nad 800 miliónů korun ročně a velkým společnostem s obratem nad 1,5 miliardy. Ocenění Naděje českého exportu a Mezinárodní inovace budou vítězům předány na jaře příštího roku. Cílem podpory, kterou firma od HSBC získá, budou inovace v oblasti vývozu. Více informací a přihlášku najdete na webové stránce: www.hsbcawards.cz.

Setkání a pozdravy
Statut jednotlivce je zde velmi důležitý, a proto musíte vždy a u každého používat jeho správný titul. Při seznamování je nezbytné, aby pozdravil a představil se jako první služebně nejstarší člověk. K jídlu a k předávání vizitek, tištěných materiálů nebo dárků se vždy používá pravá ruka. Pokud obchodní partner přinese osobní dárek, je to přijímáno kladně a může to mít pozitivní vliv na vztah, byť by se mělo jednat jen o malý dar. Stačit může kniha, tradiční český suvenýr, případně věc vztahující se k zájmům nebo koníčkům obchodního partnera. Dárky označené znakem vaší společnosti jsou naopak méně vhodné, protože dělají dojem spíše formálního, než přátelského gesta.

Ženy, muži a ošacení
Muži a ženy by se v obchodním styku, ale také při méně formálních setkáních, měli vyhnout dotekům (včetně potřesení rukou). Zdvořilé je konverzovat o zdraví a rodině, ale nikdy o jejich konkrétních členech. Muži ani ženy by neměli nosit nic, co by odhalovalo jejich tělo. Ramena, paže a nohy by měly být zakryté a obuv uzavřená. Při návštěvě některých posvátných míst je také nutné sundat obuv. Pozor tedy také na bezvadný stav vašich ponožek!

Osobní vztahy především
Podnikání se mnohem více točí kolem osobních vztahů, důvěry a cti. První setkání obchodních partnerů se vždy týká budování vztahu – vytváření důvěry a zjišťování kompatibility zájmů. Člověk by měl navazovat konverzaci a snažit se svůj protějšek poznat a vzbudit jeho důvěru. Věk, majetek a rodinné poměry jsou klíčovými faktory určujícími statut osoby. V rámci rozhovoru je vždy vhodné zeptat se na rodinu a zdraví jejích členů. Při prvním seznámení je velmi žádoucí projevit zájem o osobu vašeho protějšku. Je to první krok při budování dobrého vztahu.

Schůze a jednání
Pracovní týden v UAE je oproti Evropě posunut a pracuje se zde od neděle do čtvrtka. Postoje k času jsou zde uvolněnější na Západě. U zahraničních obchodníků se ale přesto očekává dochvilnost.
Setkání jsou téměř vždy doprovázena kávou a drobným občerstvením. Na Blízkém východě jsou velmi hrdí na svoji pohostinnost, která je, měřeno evropskými zvyklostmi, výjimečně štědrá. Odmítnutí může znamenat hlubokou urážku hostitele. Dle etikety byste měli každé občerstvení přijmout a také je pochválit. Při sezení je také neslušné ukázat podrážky svých bot. Je to znamení velké neúcty a také častý nešvar západních obchodníků. Stejně tak je nežádoucí dotyk boty o botu někoho jiného.
Schůzky s obchodními partnery mohou ve Spojených arabských emirátech působit na české obchodníky mírně chaoticky. Obvykle je třeba obrnit se velkou trpělivostí a uvědomit si kulturní rozdíly. Můžete očekávat přerušení schůzky telefonickými hovory, posíláním e-mailů i textových zpráv, často se stává, že lidé vstupují do místnosti bez ohlášení.
Obyvatelé Blízkého východu jsou tradičně výteční obchodníci a vyjednavači a součástí jejich obchodování je smlouvání. Závazná rozhodnutí jim někdy trvají dlouho a pro jednání je třeba vyhradit si dostatek času.

Náboženství
Země Perského zálivu jsou muslimské a tato skutečnost významně ovlivňuje všechny aspekty života v tomto regionu – to je třeba mít stále na paměti. Muslimové se řídí Koránem, který zakazuje konzumaci alkoholu, vepřového masa a korýšů, s tím je třeba počítat při jakýchkoliv kontaktech, které zahrnují jídlo. Při plánování schůzek je zase třeba myslet na to, že schůzky by se neměly překrývat s časem modliteb, které se praktikují pětkrát denně:
1. při úsvitu a východu slunce
2. asi půl hodiny po poledni
3. v polovině odpoledne
4. hned po západu slunce
5. hodinu a půl po západu slunce

 

 

Text nevyjadřuje názor redakce