Umělecky silnou a osobnostně jedinečnou sestavu čtyř klavíristů nabídne třetí ročník Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného, jehož pořadatelem je Pražské jaro. Mezi 30. říjnem a 7. listopadem se v pražském Rudolfinu představí dvě legendy světové klavírní scény, Yefim Bronfman a Grigorij Sokolov, půvabná mladá Gruzínka Khatia Buniatishvili, která dobývá světová pódia, a vynikající český klavírista Igor Ardašev. Jeho recitál se odehraje ve čtvrtek 5. listopadu.

Plachý génius

Působí skromně až plaše. Má však za sebou fenomenální úspěchy. Je laureátem Čajkovského soutěže v Moskvě, soutěže Pražského jara, soutěže královny Alžběty v Bruselu či prestižního pianistického klání Marguerite Long-Jacques Thibaud v Paříži. Jeho hudební cítění je výsostně svébytné, osobité ve frázování, ovlivněné hlubokou introspekcí. Z každého tónu cítíte, jak bohatý je vnitřní život tohoto umělce. Stejně tak rozmanitý program představí v Praze. Program, který dává vyniknout jeho nenapodobitelnému smyslu pro barvy, pro detail. Program, který dokáže právě on udělat nezapomenutelným.

Igor ArdaševArdašev je typem člověka, který své interpretace rád promýšlí daleko od nástroje na pěších toulkách v okolí Brna. Rád se také věnuje komorní hře s houslisty Ivanem Ženatým a Františkem Novotným, ale především v duu se svou manželkou Renatou Ardaševovou. „Manželé Ardaševovi znovu prokázali, že ve svém oboru reprezentují naprostou špičku. Průzračný zvuk, svižná tempa a skvělý rytmus zvýrazňují kresbu, na druhé straně ovšem jejích bohatá úhozová paleta mnohdy překvapivě sugeruje barvy téměř orchestrální,“ hodnotí kritika manželské klavírní duo.

Intenzivně nahrává: seznam Ardaševových snímků má víc než dvacet položek. S Ivanem Ženatým například realizoval komplet Beethovenových houslových sonát, sólově natočil díla Janáčka, Scarlattiho, s manželkou se věnovali dílu Bedřicha Smetany a Antonína Dvořáka. Zatím poslední CD vyšlo loni na podzim v Radioservisu, Ardašev na něm s houslistou Františkem Novotným nahrál skladby Aarona Coplanda a Leonarda Bernsteina.

Igor ArdaševVystoupení na festivalu nesoucím jméno Rudolfa Firkušného je pro Igora Ardaševa symbolické. S Firkušným se nejen osobně setkal, ale dokonce s ním pořídil nahrávku na čtyři ruce. Šlo o raritní skladbu: klavírní verzi Janáčkovy předehry Žárlivost. „Pan Firkušný byl ohromně noblesní, profesionalita se u něho spojovala s krásnými lidskými vlastnostmi. Mluvili jsme o sólové hře i o hře komorní a také o hraní s orchestrem a pan Firkušný mi říkal, že z těch tří disciplín považuje sólové hraní za nejtěžší,“ vzpomíná Ardašev.

Umělecké krédo sólisty dnešního večera vlastně není složité: „Na pódiu chci mít představu, že hraji pro lidi, kteří si přišli poslechnout pěknou hudbu“. Igor Ardašev vystoupí ve čtvrtek 5. listopadu v pražském Rudolfinu s programem sestaveným z děl Beethovena, Janáčka a Liszta, tedy autorů, jejichž psaní pro klavír je jedinečné a ihned rozpoznatelné.

Text nevyjadřuje názor redakce