Na výrobní lince závodu v Brandýse nad Labem coboti přemisťují produkty z místa na místo, případně provádí jejich jednoduché testování. To na večírku dvě robotická ramena spolupracovala při nalévání vína. Dát cobotům novou roli nebylo příliš složité, příprava zabrala inženýrům asi tři hodiny. „Během tréninku šla cobotům manipulace se sklem hladce, ale při ostré akci se jim bohužel podařilo rozbít jednu lahev,“ říká s úsměvem Michal Jeřábek, Industrial Engineer v brandýském Continentalu.

Firma dodávající elektroniku pro přední světové automobilky řeší automatizaci dlouhodobě a jedním z hnacích impulsů je nedostatek lidí. V továrnách, kde se vykonávají rutinní opakované činnosti, je to zvlášť citelné. Myšlenka nasadit roboty, včetně kolaborativních, tak reagovala na tento problém současně se snahou zlepšit ergonomii pracovního prostředí. Třeba v případech, kdy člověk funguje „jen“ jako přenašeč dílů mezi pracovišti.

„Cílem však není a nikdy nebude nahradit lidi ve výrobě roboty. Existují aplikace, kde robot člověka nedokáže plně zastoupit, případně jen za podmínek, které pro podnik nejsou rentabilní. Ale díky jejich nasazení můžeme převádět pracovníky na jiné, smysluplnější pozice. To, že by kvůli robotům lidé u nás přišli o práci, opravdu nehrozí,“ doplňuje František Sahula, manažer týmu inženýrů výrobních zařízení a další člověk, který stojí za nápadem zpestřit firemní večírek.

V současnosti se programování cobotů v brandýském Continentalu věnuje několik inženýrů na plný úvazek. „Naprogramovat samotného cobota je otázkou několika hodin, ve výrobě však musí cobot spolupracovat s lidmi i s dalšími zařízeními, jako jsou třeba testery nebo dopravníky. A v tom spočívá naše největší práce – musíme cobota „připravit“ na nejrůznější scénáře a říct mu, jak se v každé situaci zachovat,“ uvádí Jeřábek. „Takové odlaďování pak trvá týdny, někdy i měsíce.“

Continental v Brandýse nad Labem patří mezi tradiční dodavatele automobilek. Vyrábí interiérovou elektroniku (autorádia, multimediální systémy a jejich přední displeje, palubní přístroje, ovládací panely klimatizací), telematiku, eCall systémy a řídící jednotky palivových systémů. S jeho produkty se můžete setkat ve značkách jako VW, Škoda, BMW, Fiat, Toyota, Volvo a řadě dalších.

O společnosti Continental

Německá společnost Continental byla založena v roce 1871 a ve svém tehdejším výrobním závodě v Hanoveru vyráběla produkty z pryže, pogumované látky a gumové pláště pro kola kočárů a jízdních kol. Gumárenská výroba pro automobilový a později i těžký průmysl na dlouhou dobu vévodila výrobkovému portfoliu společnosti. Změna nastala až v 90. letech 20. století, kdy Continental rozšířil svou obchodní strategii a díky několika akvizicím se postupně stal komplexním dodavatelem pro automobilový průmysl. V současné době patří Continental se svými více než 243 000 zaměstnanci v 60 zemích světa mezi pět největších dodavatelů světových automobilek.

Continental v České republice

Dokladem přechodu od pryžových výrobků ke komplexním dodávkám pro automobilový průmysl je i výrobkové portfolio závodů Continental v České republice. Výrobu pneumatik najdete pouze v Otrokovicích, v ostatních 7 závodech patřících do skupin Continental Automotive a Contitech je produkce velmi různorodá. Adršpach se specializuje na ostřikovací systémy, v Brandýse nad Labem a ve Frenštátě pod Radhoštěm se vyrábí elektronika. Specialitou Jičína jsou brzdové systémy, Trutnov dodává vysokotlaká čerpadla a aktuátory. Závod Contitech v Ostravě vyrábí hadice pro automobilový průmysl, pobočka v Horšovském Týně se specializuje na formy a kontejnery pro výrobu pneumatik a elektrické termonože pro zpracování umělých hmot a gumy.

Continental má v ČR několik R&D týmů a vývojových center. Většina z nich sídlí ve stejných lokalitách jako výrobní závody, jedinou výjimkou je vývojové centrum pro senzory působící v Ostravě. Geografická působnost českých vývojářů je však mnohem širší – podílejí se na mezinárodních projektech a jimi navržené výrobky se poté vyrábějí v závodech Continental po celém světě.

Continental v Brandýse nad Labem

Kořeny brandýského závodu Continental sahají až ke státnímu podniku PAL Kbely. V roce 1998 se vývoj a výroba z původních pražských prostor přesunuly do nově postavené budovy v Brandýse nad Labem. Po velkém požáru v roce 2001 byly výrobní haly dále rozšířeny, i přesto však po několika letech přestala kapacita ploch dostačovat a bylo rozhodnuto o výstavbě druhého brandýského areálu. Ten byl slavnostně otevřen v srpnu 2008.

Text nevyjadřuje názor redakce