Věděli jste, že kybernetický zločin bude stát firmy v roce 2021 zhruba 6 bilionů dolarů? Alespoň toto číslo odhaduje analytická společnost Cybersecurity Ventures. Pro zajímavost, je to o něco vyšší částka, než dosahuje celý IT trh dohromady. I proto, že tento ilegální trh roste, mění se i způsoby ochrany firem.

Zajištění kybernetické bezpečnosti ve firmě tradičním způsobem znamenalo vytvořit pravidla a nakoupit technologie pro centrálu i každou pobočku zvlášť a stejně tak je odděleně i spravovat. S tím rostou i náklady. Tento přístup ale začíná zaostávat. „V praxi existuje mnoho případů, kdy podniky kupují mnoho bezpečnostních řešení, která na sebe kupí. Tím ale ztrácí postupně přehled o tom, co je na které pobočce nasazené. Dnes přitom stačí útočníkům dostat se do jednoho zařízení a odtud už dokážou najít cestu i k dalším datům. Dříve tvořila kyberbezpečnost doplněk, následně nutnou nadstavbu, dnes představuje naprostý základ,“ vysvětluje Zuzana Švecová, IT specialistka ze společnosti Cisco.

Potřeba vyšší ochrany vs. nedostatek IT specialistů

Spolu s narůstajícím počtem kyberhrozeb se zpřísňují i právní předpisy definující ochranu dat. Již dnes firmy přechází na přístup, kdy budování celého firemního IT znamená i budování kyberbezpečnosti. Zároveň s tímto přístupem přichází i požadavek, aby stejnou úroveň ochrany měly nejenom centrála i firemní pobočky. „Nejde pouze o kyberzbezpečnost. Pokud firma inovuje, rovnou ji zajímá, zda budou stejně efektivně běžet nové funkce ve všech městech, kde působí. Tyto požadavky od firem přicházejí a dnešní technologie již umí nabídnout řešení. Stejně jako dnes každý uživatel rozumí pojmu Wi-Fi síť, tak stále více firem se seznamuje i s konceptem SD-WAN sítí,“ říká Zuzana Švecová.

Bezpečnost je ale pouze jedna strana mince. Druhou tvoří dva na první pohled protichůdné požadavky. Na jednu stranu hledají firmy stále nové IT specialisty, na druhou stranu se potýkají s omezenými rozpočty na svůj provoz. Proto je třeba budovat své IT tak, aby bylo možno ve firmě s pobočkami nastavit a spravovat vše centrálně a ušetřit tak náklady na správu ve vzdálených místech. A právě tato funkce je druhým hlavním důvodem pro přechod k SD-WAN sítím. Sjednocená správa v jednom místě zaručuje, že firemní IT specialista nemusí cestovat mezi jednotlivými pobočkami a neustále nastavovat různé přístupy. Vše se dělá centrálně, přičemž zodpovědná osoba může sedět ve své kanceláři. „Už nezáleží na tom, zda jsou zaměstnanci připojení k síti prostřednictvím firemní Wi-Fi, ethernetového kabelu či se připojují z některého ze vzdálených míst. A pokud se připojuje zaměstnanec z kavárny, vždy je chráněn, jako by se připojoval přes VPN, která je přesně nastavena dle role jeho pracovní pozice a dle pravomocí z této role vyplývající. Omezíte tak možnost, že by narychlo odeslaný email z veřejné Wi-Fi ohrozil roky budování pověsti firmy,“ uzavírá Zuzana Švecová.

Text nevyjadřuje názor redakce