Celosvětově v loňském roce rostla letecká doprava asi o 6 a půl procenta. Obdobný růst je očekávaný i v letošním roce. „Letecká doprava roste takovým tempem i díky proměně pracovního trhu. V dnešní době řada lidí pracuje na cestách, s moderními technologiemi to není problém. Práce už není překážkou k cestování,“ vysvětluje obchodní ředitelka letenek od STUDENT AGENCY Věra Janičinová, která se prodejem letenek zabývá už téměř dvacet let.
V českém měřítku byl loňský růst ještě o něco větší. V průměru odcestovalo téměř na všechny kontinenty o 10 % Čechů více než v roce 2017. Nejčastěji cestovali do světa z pražského letiště, a to až čtyři pětiny z nich.

Přes dvě třetiny letenek ze všech prodaných akreditovanými IATA agenturami (International Air Transport Association) byly do evropských destinací, nejvíce do Španělska, Francie, Velké Británie, Itálie a Německa. „Právě zájem o evropské destinace v loňském roce u cestujících rostl, a to asi o desetinu v porovnání s rokem 2017,“ shrnuje loňský rok Věra Janičinová. Nejčastěji lidé létali do Londýna, Paříže, Barcelony, Říma a Amsterodamu. Cesty do evropských velkoměst využívá v nejvyšší míře také firemní klientela společnosti ORBIX, kde skupina STUDENT AGENCY zaznamenala v loňském roce nárůst zájmu.

Druhým nejoblíbenějším cílem Čechů byly asijské destinace. Do těch zamířila až pětina všech cestujících. „Nárůst zájmu o destinace v Asii odpovídal celkově tomu v Evropě, tedy asi o 10 %. Mezi ty nejnavštěvovanější země patří Rusko, Thajsko, Čína, Spojené arabské emiráty či Srí Lanka. Konkrétně pak třeba města Dubaj, Bangkok, Tel Aviv, Šanghaj, ale i Tokio, Soul,“ popisuje ředitelka letenkového oddělení STUDENT AGENCY. Pro cesty do Asie Češi nejčastěji volili lety s přestupy v Moskvě, Dubaji či Dauhá.

Zájem měli čeští cestovatelé i o další dříve méně navštěvovaná místa. Například do Afriky i jižní Ameriky jich vycestovalo téměř o třetinu více než o rok dřív, do Austrálie a na Nový Zéland o pětinu. „Cestování letadlem je pro lidi čím dál pohodlnější a dostupnější. Navíc přibývá snazších spojení i do vzdálenějších destinací. Ačkoliv člověk letí na opačnou stranu zeměkoule nemusí například čekat na letišti desítky hodin. Se vstupem více dopravců na český trh a zároveň nízkonákladových dopravců i na dálkové linky, klesají ceny letenek,“ vysvětluje Věra Janičinová.
Průměrně letenka zakoupená v loňském roce stála necelých 9 400 korun, což je přibližně stejně jako o rok dříve. Trendy TOP destinací se pravděpodobně nebudou příliš lišit ani v letošním roce. „Předpokládáme, že v letošním roce by ceny letenek mohly o jednotky procent klesnout,“ odhaduje Věra Janičinová.

Od loňského roku mohou zákazníci na portálu letenek od STUDENT AGENCY při nákupu letenek vybírat z takzvaných fare families balíčků. Tuto možnost nabídla společnost jako první IATA agentura v tuzemsku i v Evropě. Díky prezentaci fare families cestující vidí všechny cenové možnosti, co obsahují a mohou si tak snadno vybrat letenku s vlastnostmi podle svých priorit.

Text nevyjadřuje názor redakce