Na čem si Expobank CZ ve svém pojetí firemního bankovnictví zakládá nejvíce?

JP: Nepatříme k velkým bankám, díky tomu jsme individuální a rychlí a klientům poskytujeme do značné míry individuální řešení. Naším cílem a tím, co nás odlišuje, je zakázkový přístup k požadavkům klientů. Tím se chceme odlišovat od zbytku trhu.

V teritoriálním zaměření jsme poměrně univerzální. V ČR fungujeme již 28 let a kromě českých klientů máme i mnoho německých a v posledních letech jsme se více orien­tovali na rusky hovořící klienty. Díky změně akcionářské struktury v posledních letech, umíme efektivně podpořit i české ­klienty působící v zemích SNS a Ruska.

O jakého klienta ve firemním segmentu stojíte nejvíce?

JP: Nejsme bankou, která by měla vybudovanou širokou síť poboček v regionech, a proto se zaměřujeme spíše na střední a větší firmy. V žádném případě to však neznamená, že s menší firmou nedokážeme najít společnou řeč, jen s nimi nedokážeme pracovat v masovém měřítku. Pokud jde o zaměření našich klientů, tak obsluhujeme prakticky všechny myslitelné obory. Pokud bychom měli některé z nich vyzdvihnout, tak nás aktuálně zajímají například výrobní firmy s exportním potenciálem, kde se snažíme vracet k produktům obchodního a exportního financování, v nichž obecně nebylo v posledních letech mnoho příležitostí. Nyní v tomto segmentu nastává jisté oživení, a právě zde se snažíme našim klientům poskytovat podporu. V poslední době se hodně zaměřujeme také na financování nemovitostí.

Financujete developerské projekty spíše rezidenční nebo průmyslové?

JP: V poslední době je to z větší části rezidenční segment. Nevyhýbáme se ale ani komerčním projektům. Často s klientem řešíme například model, kdy jako investor koupí stávající nemovitost v centru Prahy a tu následně rekonstruuje, připravuje na rozprodej bytů či nájem, nebo vyřizuje změnu jejího využívání například na hotel. Hotely jsou obecně segmentem, který máme zájem financovat, a to často na rozdíl od většiny velkých bank, které mají pro ubytovací služby již naplněné své limity.

Můžete zmínit konkrétní hotel, který jste v posledních letech zafinancovali?

JP: Jako příklad uvedu Parkhotel v pražských Holešovicích, který každého zaujme svojí architekturou i jako symbol 60. let. Těší nás, že jsme mohli zafinancovat rebranding na Mama Shelter, francouzský hotelový řetězec, jehož hlavní cílovou skupinou jsou mladí lidé ekonomicky nezávislí tzv. mileniálové či. generace Y. Hotel působí nenucenou atmosférou, je vybaven zajímavými kusy nábytku, svítidel, dekorací a textilií, z nichž část je vyrobena přímo pro Prahu. Klienti se v tomto typu hotelu cítí velmi pohodlně, nikoliv svázaně jako je tomu často v tradičních typech hotelů.

V čem podle vás spočívá skutečná přidaná hodnota Expobank CZ pro firemního klienta?

JP: Bodujeme především již zmíněným individuálním přístupem a možností zamyslet se spolu s klientem nad detaily celé transakce. Velké banky obvykle pracují „rastrovým“ přístupem a při něm bohužel neexistuje moc prostoru pro vyjednávání – klienti do dané šablony buď zapadnou, nebo ne. U nás např. platí, že to, na čem se na začátku dohodneme, v průběhu schvalovacího procesu trvá. Funguje to tak především díky tomu, že do nabídky od samého začátku vstupují kolegové z oddělení rizik, kteří s obchodem přímo spolupracují. I proto si k nám klient nejde tzv. koupit konfekci, ale přichází si pro řešení na míru.

Jakou strategii Expobank CZ zvolila pro retailové služby na následující období?

MK: Historicky jsme velice silní v korporátním bankovnictví, kde, jak již zaznělo, dokážeme klientům nabídnout individuální služby. To je naše rodinné stříbro, které chceme dále rozvíjet. Náš někdejší odklon od retailu (např. tradičních hypotečních úvěrů, pozn. red.) nadále platí v tom smyslu, že nechceme konkurovat širokou pobočkovou sítí, neboť je to personálně i procesně velmi nákladné. Do retailu se však začínáme velmi aktivně vracet s nabídkou plně digitálních a inovativních produktů.

Jakou strategii jste zde zvolili?

MS: V roce 2017 jsme úspěšně spustili projekt plně digitální pobočky, který vznikl v souladu s naší strategií a podle posledních nezávislých průzkumů odhalujících odklon od kamenných poboček směrem ke službám internetového bankovnictví. Cesta ke spuštění projektu vedla primárně přes optimalizaci a automatizaci procesů. Nejprve jsme identifikovali všechny procesy, které se týkaly retailových klientů – napočítali jsme jich celkem 80. Během následujících pěti měsíců jsme je pak všechny zabudovali do internetového bankovnictví. V konečném důsledku to znamená, že i když potřebujete potvrzení pro cizineckou policii nebo potvrzení sloužící pro výplatu důchodu, jsme schopni vás obsloužit v internetovém bankovnictví a bez nutnosti návštěvy na pobočce. Dokumenty většinou generujeme automaticky, v čemž jsme do značné míry na trhu unikátní.

Ukazuje se, že ani na obsluhu několika milionů klientů nepotřebujete jedinou pobočku. Důkazem jsou některé světové banky. To je naše filozofie. Účet si u nás založíte on‑line do 7 minut. Stačí nahrát osobní doklady a provést ověřovací platbu. Pro podepisování transakcí používáme tradiční SMS zprávy. Je to bezpečné a zároveň pohodlné.

Chcete se od konkurence odlišit tím, že běžný účet úzce integrujete s populárními fintechovými službami ve snaze docílit produktové synergie?

MS: Přesně tak. Tento koncept nazýváme banka jako platforma. Chceme, aby se náš NEO účet stal základem ekosystému, do něhož budou připojeny moderní služby partnerů. V současnosti propojujeme NEO účet s platformou wBTCb, jež díky přímé integraci s běžným účtem umožňuje bezpečně nakupovat a prodávat bitcoiny. Dále spolupracujeme s Českou mincovnou, nabízející přímo v prostředí našeho expobankingu investice do mincí, medailí nebo slitků ze zlata a stříbra. A v neposlední řadě je zde spolupráce s Fundliftem, jedním z nejúspěšnějších crowdfundingových portálů v českém prostředí. Z jednoho účtu tedy můžete na dvě až tři kliknutí investovat do zavedených firem, start‑upů, kryptoměn nebo drahých kovů.

Které další fintechové partnery plánujete do prostředí přidat a jaké zajímavé funkcionality jsou v procesu vývoje?

MS: Jednáme s řadou zajímavých partnerů, ale ani v jednom případě bohužel nemůžeme prozradit ani odvětví. Český trh je velmi malý a bylo by jednoduché naše plány prohlédnout. Důležité je, že nebudeme mít snahu o výrazný růst počtu spoluprací. Model „banka jako platforma“ není ničím, co by dosud neexistovalo. Zkoušel jej např. jeden německý bankovní dům, a to právě tak, že chtěli mít portfolio spoluprací co možná nejširší. Když jsme podobný koncept dávali dohromady my, tento přístup se nám nelíbil, protože na konci je prostředí s 200 partnery pro klienta velice nepřehledné. Řekli jsme si proto, že se zaměříme čistě na partnery a nabídky z oblasti financí a i v této sféře budeme vybírat vždy jen skutečně kvalitní partnery a našim klientům nabízet pouze jejich nejzajímavější služby.

Existují kromě pohodlí plynoucího ze správy více finančních instrumentů z jednoho prostředí a jakési pre-selekce partnerů ještě další benefity pro koncového uživatele NEO účtu?

MS: Něco takového připravujeme, ale zatím nabízíme totožné podmínky jako naši partneři. Výhoda NEO účtu spočívá v tomto okamžiku především v tom, že se nemusíte registrovat do více služeb a řešit jejich individuální zabezpečení. Zároveň za vás v rámci tohoto finančního ekosystému automaticky vyřešíme platbu nebo trvalý příkaz.

Máte ambici ze své „digitální pobočky“ udělat masovou záležitost, nebo je produkt zacílen spíše na klienty, kteří mají volné prostředky na investice?

MS: Definovali jsme si cílovou skupinu, která už má základní informace o investování a chce si jej prakticky vyzkoušet. Díky zájmu o digitální nástroje jsou pro nás velmi zajímaví například mileniálové, kteří preferují online banking a důvěřují technologiím.

Pro střední věkovou skupinu bude zcela jistě zajímavý úrok, který je u tohoto běžného účtu na stejné nebo i vyšší úrovni než mají někteří z konkurentů na svých spořicích účtech. Konkrétně se jedná úrokovou sazbu 1,2 % p.a. v pásmu od 100 tisíc do 13,5 milionu Kč.

Ten úrok 1,2 % - je to marketingová akce, nebo je vaší strategií to držet?

MK: Jako banka samozřejmě sledujeme situaci na bankovním trhu a podle ní upravujeme naši úrokovou politiku. Nicméně se v tuto chvíli nejedná o marketingovou akci s časovým omezením.  Nabízená úroková sazba reflektuje naši současnou strategii a chceme ji do budoucna držet na úrovni pro klienty lákavé. Pro naše klienty chceme být maximálně přívětiví, a tento běžný účet nyní nabízíme zcela bez poplatků.

Jaké další retailové plány kromě NEO účtu máte?

MS: Chceme se zaměřit na další rozvoj transakčních služeb, například debetní karty se zajímavými partnery.

Jste zaměřeni čistě na českou fintechovou scénu?

MS: Ano a má to čistě pragmatický důvod, kterým je měnová konverze. Jakmile jdete z ČR nalevo nebo napravo, už na vás číhá konverze na eura. Jakmile jdete do zahraničí a převádíte z korun na eura a po nějaké době zpátky, podstupujete obrovské riziko ztráty jednoho, dvou, tří procent, která firmy nezřídka nabízejí jako to, co se u nich dá vydělat. Nikdy jsme se nedopočítali k tomu, aby to bylo pro klienta výhodné. Někteří partneři se snaží nabízet hedging, ale to už klade obrovské nároky na investiční dotazník a vyžaduje úplně jinou úroveň odborných znalostí klienta.

Co další plány ohledně digitalizace?

MK: Digitalizace má vždy dva různé směry – nabídnout klientovi digitální služby, a jako banka být digitální také interně. V první zmíněné oblasti jsme již digitalizaci v rámci běžného účtu NEO dokončili. Pokud jde o korporát, zaměřujeme se nyní na interní digitalizaci našich procesů. Postupně pak můžeme přistoupit i k tomu, že budeme digitalizovat i navenek. U korporátních klientů je digitalizace složitější v tom, že poskytované služby vykazují vysokou míru individuálnosti. Probíhá zde aktuálně interní fáze digitalizace, abychom uvolnili ruce obchodu a risku a ti se tak mohli s náležitou péčí věnovat klientovi.

Jak v Expo Bank vnímáte vztah fintechu a tradičních bank?

MK: Myslím, že budoucnost nespočívá ve vzájemných obavách, které tu byli před několika lety, ani v akvizicích. Myslím, že správná cesta spočívá ve spolupráci. Náš projekt je důkazem toho, že lze napojit fintech do banky, a profitovat z obou dvou světů. Náš klient má k dispozici moderní internetové bankovnictví s plně digitální pobočkovou funkcionalitou a v něm si navíc může kupovat bitcoiny, zlato a stříbro nebo investovat do firem.

Text nevyjadřuje názor redakce