Jak toto téma vnímá přední korporátní banka, která je významným poradcem a hráčem na poli M&A poradenství, jsme se zeptali Libora Šabaty, manažera řízení Korporátních divizí Komerční banky (KB).

Co vede majitele firem k jejich prodeji?

V poslední dekádě je hlavním motivem pro prodej firem jednoznačně generační výměna. V Komerční bance, v segmentu malých a středních podniků, sledujeme motivaci vlastníků prodat svoji společnost, přitom generační výměna stojí za více než 60 % všech prodejů. Typickým příkladem je společnost založená v 90. letech, která za svoji historii dosáhla již zajímavé velikosti i postavení na trhu. Majitel nemá vhodného následovníka, a proto dost často volí cestu prodeje. Kupci se rekrutují buď z oboru, finančních investorů, ale není výjimkou i prodej stávajícímu top managementu společnosti. Samozřejmě dalším důvodem pro prodej společností bývá také dosažení ekonomického vrcholu, tedy ideálního okamžiku pro prodej, ale také například  dosažení maxima v rozvoji společnosti, na které je dosavadní majitel schopen firmu posunout.

Je v silách vlastníků prodat svoji firmu bez konzultace s odborníky?

Po hlubším proniknutí do problematiky fúzí a akvizic si vlastník v mnoha případech uvědomí, že prodej případně nákup společnosti bude velice obtížné realizovat vlastními silami. Proto se rozhodne svěřit úkol kvalifikovanému poradci, který se těmito transakcemi zabývá a má s nimi dostatek zkušeností. Velkou výhodou takového poradce je to, že je připravený na všechny varianty a nástrahy, které mohou v průběhu transakce nastat, velice dobře transakcím rozumí a zná relevantní trh. Důležité je, že celý proces má své zákonitosti, vydefinované přesné kroky a milníky, jejichž dodržení zvýší šanci na úspěšné dokončení transakce a současně eliminují hrozící rizika. Je tedy zřejmé, že prodej vlastní firmy tzv. svépomocí s sebou přináší nemalá rizika.

Komerční banka dokáže prodávajícím pomoci?

Ano, KB je významným poradcem v oblasti nákupů a prodejů firem. Ne vždy je medializováno, kdo s danou transakcí pomáhal, nicméně je dobré připomenout, že KB v posledních letech asistovala u velkého množství transakcí, a to jak na straně prodávajících, tak i kupujících. Samozřejmě se v mnoha případech neomezovala jenom na poradenství, ale KB byla díky své podstatě současně poskytovatelem akvizičního financování, které pomohlo kupujícím zajistit nákup společnosti z finanční stránky. To zvyšuje přidanou hodnotu, kterou svým klientům poskytujeme.

V každém případě je poradenství KB v oblasti M&A vysoce individualizované, „šité na míru“ každému prodávajícímu či kupujícímu. Z pohledu banky je vždy prvním a zásadním krokem důkladné poznání klienta a následné společné definování činností, které bude banka jako poradce klientovi zajišťovat. Jedině díky tomu je možné vytvořit přesnou a strukturovanou nabídku služeb odpovídající potřebám každého jednotlivého klienta.  

Můžete prozradit, jaká informace majitele firem zajímá nejvíce?

Na začátku bývá pozornost prodávajících jednoznačně zaměřena na zjištění orientační hodnoty firmy. Každého majitele zajímá, jak si jeho firma stojí a za kolik by ji mohl zhruba prodat. V minulosti se majitel musel osobně obrátit na naše M&A specialisty, kteří zájemci připravili orientační propočet hodnoty společnosti. To se nyní změnilo. Jsme v digitální době, a proto jsme v KB vyšli klientům vstříc a spustili nové internetové stránky KB M&A Point, které budou sloužit prodávajícím i kupujícím k získání prvotních informací a současně jako vstupní brána pro spolupráci v oblasti M&A poradenství.

Jaké informace může zájemce o prodej firmy na těchto stránkách zjistit?

První a velice důležitou částí těchto stránek je online kalkulátor umožňující rychlé stanovení orientační ceny společností. Nástroj je volně dostupný komukoliv. Samozřejmě jeho primárním cílem je pomoci majitelům rychle zjistit orientační hodnotu jejich firem při úvahách o jejich prodeji, převodech podílů nebo naopak i při úvahách o koupi jiných firem apod. Pro někoho to může být i nástroj, jak si ověřit, že svoji firmu vede správným směrem, aniž by měl v úmyslu ji aktuálně prodat. Použití kalkulačky je velice jednoduché a intuitivní. Pro získání ocenění stačí zadat několik základních informací o oceňované firmě, doplnit vybraná data z účetní závěrky a také odhadnout vývoj společnosti v oblasti tržeb a hospodářského výsledku v následujícím období. Prostřednictvím e-mailu zájemce obdrží odkaz na výsledek ocenění. U takto zpracovaného ocenění firmy je nutné zdůraznit, že jde skutečně pouze o předběžný a velice orientační propočet, který je východiskem pro další úvahy o prodeji nebo nákupu firmy. Pokud si klient přeje, jsme následně schopni ocenění zpřesnit o mimořádnosti či nestandardní vlivy. Výhodou kalkulátoru je i to, že představuje jednoduchý nástroj, jak přirozeně zahájit spolupráci s KB v oblasti poradenství při prodeji nebo nákupu firmy.

Podle jakých údajů oceňování firem provádíte?

Pokud chce mít prodávající lepší představu o tom, kolik by mohl potenciální investor za společnost nabídnout, v rámci M&A poradenství zajišťujeme komplexní ocenění, které je založené, mimo jiné, na finančním plánu oceňované společnosti. Dále jsou zohledněny specifické oblasti zásadně ovlivňující výsledek, jako je například existence nehmotného majetku, významné nemovitosti nebo dceřiné společnosti, případně další jednorázové vlivy nebo tržní trendy. Samozřejmě důležité je i tržní srovnání s již realizovanými prodeji obdobných společností.

Je ocenění společnosti to hlavní, co může klient od Komerční banky očekávat?

Stanovení hodnoty společnosti, neboli ocenění, je jen jedním ze střípků celého procesu. KB M&A Point dokáže klientům pomoci s posouzením a přípravou transakce, jejím procesováním. Jsme ale schopni plnit i roli prostředníka, což je v mnoha případech zásadní při vyjednávání podmínek s protistranou. Prodej nebo nákup firem je doprovázen řadou rizik, která mohou mít při jejich neošetření zásadní dopad na finální výsledek. Správné definování rizik a jejich eliminace je jedna z klíčových činností, které se vyplatí nepodcenit.  

Nicméně, vlastníci svoji společnost nutně nemusí prodávat. Jednou z cest, jak uchovat společnost pro další generace, je její vložení do tzv. svěřenského fondu. KB je připravena asistovat i při této změně vlastnictví společnosti.

Jak jsem již zmínil výše, KB je i významnou financující bankou akvizic firem. Ročně takto úspěšně financujeme desítky nákupů společností všech možných oborů a velkostí.   

Pustit se do prodeje společnosti bez kvalitního poradce tedy nedoporučujete?

Nedoporučujeme. Úloha poradce při realizaci vlastního procesu je velice důležitá. Málokterý majitel má kapacitu věnovat podstatnou část svého času prodeji, či nákupu, a současně dále řídit společnost. Mnohdy také nemá zkušenosti, které by mu umožnily samostatné řízení procesu. Ten zahrnuje náročné činnosti, jako jsou například příprava materiálů pro potenciální kupce, jejich  vyhledávání a oslovení (nebo naopak firem vhodných pro koupi), příprava due dilligence apod. Samostatnou kapitolou je vyjednávání o podmínkách prodeje/nákupu a zajištění přípravy smluvní dokumentace a finální vypořádání transakce.

Z výše uvedeného je patrné, že prodej nebo koupě společnosti je velice sofistikovaný proces závislý na velkém množství externích i interních faktorů, které mohou pro všechny strany představovat skutečný oříšek. KB disponuje silnými profesionálními týmy, které dokáží pomoci v každé fázi náročného procesu transakce bez ohledu na to, zda jde o menší a střední firmy nebo o velké korporace.

 

Text nevyjadřuje názor redakce