Jak se v zemi, kde dominují bazary a touha vlastnit, daří auta dlouhodobě pronajímat?

O trendu, který k nám přichází se sousedního Německa, jsme si povídali s Adamem Szabó, šéfem českého startupu Driveto. Ten společně s investiční skupinou Miton mění návyky tisíce řidičů. Ti totiž přicházejí na to, že vlastnění automobilu nemusí být tak výhodné, jak se na první pohled zdá.


Adame, proč by měl dát zákazník přednost pronájmu auta před jeho nákupem?

Každé financování má své plusy i mínusy. Dlouhodobý pronájem je skvělý v tom, že se člověk nemusí opravdu o nic starat. Nepřekvapí ho náklady za servis, pojištění, zimní pneumatiky. To všechno jsou položky v řádech vyšších desítek tisíc ročně navíc. S narůstajícími kilometry je potřeba autu věnovat i přiměřenou péči. Tyto starosti ale lidem s pronájmem auta automaticky odpadají. Řešíme to za ně. Zákazníci se tak vyhnou i papírování. Nechceme po nich finanční závěrky, daňová přiznání a přehledy z účtů několik let zpětně. To oceňují hlavně čerstvé firmy, které by neměly možnost dosáhnout ani na operativní leasing.

Na druhou stranu auto nevlastní, pronajímají si ho. Lidé mají k autu sentiment. To ale pomalu mizí s mladší generací, pro kterou to není tak podstatné.

Občas se setkáme s tím, že někomu náš roční nájezd 20 000 kilometrů nevyhovuje. Přitom je to nejoblíbenější nájezd vůbec, který stačí na občasné dojíždění do práce, víkendovou chalupu a dovolenou v zahraničí. Důležité je si říct, k čemu auto potřebujete, jak často ho budete používat a kolik času a peněz jste ochotni mu věnovat.


Je to služba pro každého? Kdo je váš průměrný zákazník?

Je to člověk, který si raději objedná dovážku jídla nebo nákup potravin online, aby si ušetřil čas a starosti. K autu přistupuje jako k “nástroji”, který jej přemístí z bodu A do bodu B a nemusí řešit nic kolem. Nechce řešit skryté závady v autě nebo jeho následný prodej. Nechce zkrátka mít s autem starosti.


Vysokým procentem našich zákazníků jsou firmy. Už jsem zmiňoval výhodu ulehčené byrokracie. Na to slyší hodně. Pronájem auta si dají do nákladů a nemusí nic řešit.


Jak jste došli k tomu, že chcete auta pronajímat? V roce 2017 jste odstartovali Driveto s úplně jiným záměrem.

Ještě před operativními leasingy jsme začínali jako marketplace pro ojetá auta. V té době se ale naplno rozjel trend operáku a my jsme na tu vlnu naskočili.

Ponořili jsme se do všech nabídek na českém trhu a vybírali ty nejvýhodnější.

Postupně jsme přicházeli na to, že i operáky mají své mouchy. Ne vždy jsou totiž v balíčku se všemi službami a získat ho je zdlouhavé. Dali jsme hlavy dohromady a spustili náš Driveto Klub, který vylepšil nedostatky operáků. I to, že zákazníci mohou auto kdykoliv bezplatně vrátit. To je velká výhoda.



Jaké byly reakce lidí, když jste spustili Driveto Klub? Co bylo největší překážkou?

Naštěstí žádná překážka nebyla. Měli jsme obavy, jak budou přistupovat ke startovacímu poplatku. Ale zákazníci to přijali úplně v pohodě.


Liší se zákazníci Klubu třeba od lidí, kteří by běžně sáhli po operativním leasingu?

Všimli jsme si, že zákazníci Driveto Klubu už mají zkušenosti s operativními leasingy a nebyli stoprocentně spokojeni. Překvapilo je, že pronájem auta může být tak jednoduchý.


Nedávno jste byli na mnichovské konferenci MOTOR FINANCE: EUROPE 2019, kde byli přední zástupci z finance automotive odvětví. Co Vás překvapilo nejvíc?

Nedá se úplně říct, že nás něco překvapilo. Spíš jsme si potvrdili, že směr, kterým se Driveto ubírá, je ten správný.

V zahraničí začíná převládat trend, během kterého lidé nechtějí auto vlastnit. Preferují očekávané all-in měsíční splátky, transparentnost a rychlost při objednávce auta.

Velkým tématem byla digitalizace. Pohodlný online nákup je pro zákazníky důležitý. Tady v Čechách to umíme dobře.

Na druhou stranu je pravda, že na západě mají lidi více zkušeností s operativním leasingem, případně jiným alternativním způsobem financování. Tady v Čechách musíme lidi nejprve edukovat.


Jste součástí investiční skupiny Miton, která má za sebou úspěšné české onlinové projekty, jako je například Bonami, Rohlík.cz, Dámejídlo.cz, Glami nebo Biano. Jak se do Driveta zapojují?

Jak jste zmínil, tak v Mitonu vzniklo spoustu úspěšných projektů, které mají přesah i do zahraničí. Určitě nám to pomáhá v tom, že si můžeme svoje zkušenosti sdílet, zkoušet a potvrzovat si stále nové premisy. Navíc se o Driveto stará David Špinar, CEO Mitonu, a předává nám jeho bohaté know-how z online prostředí. Mimochodem s Glami i Biano sdílíme stejné kanceláře, trávíme společně čas a chodíme spolu na pivo. Jsme jedna taková velká cirkusová rodina.

 

Text nevyjadřuje názor redakce