Jaké výhody přináší tato cesta ve srovnání s leteckou a námořní dopravou? 

Jsme pravděpodobně první přepravní a logistickou společností, která takovou službu v České republice zavedla. Hlavní výhodou je dnes samozřejmě nahrazení nedostatečné kapacity letecké dopravy. Také dostáváme stále více požadavků na zrychlení přepravy – mezi leteckou a námořní dopravou je totiž obrovský rozestup, ať už mluvíme o termínech nebo ceně. Železnice se pak ukazuje jako ideální řešení mezi levnou, avšak pomalou námořní přepravou a rychlou, ale drahou leteckou dopravou. Navíc ceny v letecké přepravě nyní v souvislosti se situací kolem covidu-19 

vystřelily nahoru. Využití naší trasy po železnici je jen o něco dražší, přitom o polovinu rychlejší než cesta po moři.  

 

Které druhy zboží lze po železnici z Číny přepravovat?  

Na této trase je možné přepravovat jakékoliv zboží, na které si vzpomenete. Železniční koridor je téměř nový, díky tomu se minimalizují otřesy zboží. Dokážeme bezpečně přepravit televizory, jemnou elektroniku s citlivými senzory nebo například lednice. Dosud jsme nezaznamenali jediné poškození zboží nebo reklamaci.  

 

Jaké jsou ohlasy zákazníků? 

První kontejnery se zbožím z Číny již dorazily. Zvládli jsme vše doručit během 17 až 18 dnů, a to od odjezdu z Číny až přímo k zákazníkovi v České republice. Troufám si tvrdit, že tímto produktem měníme pravidla hry na českém trhu, protože celé řešení je velmi unikátní. Věříme, že je zde velký potenciál i poté, co se věci vrátí zpět k normálu.  

 

Poslední měsíce ukázaly důležitost logistiky celosvětově. Na co jste soustředili nejvíce sil a měli jste vůbec dostatek zaměstnanců, abyste uspokojili všechny požadavky?

Jako vždy jsme se soustředili na podporu a servis poskytovaný našim klientům a jejich konkrétním požadavkům. Vždy proaktivně hledáme to nejlepší řešení, abychom mohli dodavatelský řetězec našich zákazníků udržet v chodu jako před propuknutím pandemie koronaviru. Ano, máme dostatek zaměstnanců pro to, abychom celou situaci bezpečně zvládli.  

 

Letecká doprava v posledních měsících víceméně ustala. Co se děje na moři a jak se to dotýká českých firem? 

Námořní doprava pochopitelně nepocítila tak bezprecedentní propad. Někteří přepravci zredukovali své kapacity, avšak méně výrazně než během finanční krize. V některých oblastech to zákazníci pocítili v růstu sazeb, zdaleka však ne tak jako v letecké přepravě. Nastaly situace se zpožděním techniky a doručením dodávek, šlo však o omezené množství. Pokud mají české firmy potíže v dodavatelském řetězci, příčina je jinde než na moři.  

 

Jak může zákazník napomoci tomu, aby byla přeprava v dnešní době co nejvíce plynulá? 

Vždycky pomůže otevřená mysl, a to na obou stranách. Díky tomu můžeme otevřeně mluvit o výzvách, před které jsme postaveni. Pokud ceny za leteckou přepravu vyletí do nebeských výšin a svět se potýká s absolutním nedostatkem přepravních kapacit, klienti musí chápat, že sazby nasmlouvané před rokem přestávají platit. 

Cítím však, že jsme se všemi klienty vedli velmi rozumný dialog, obě strany přicházely s proaktivním přístupem pro nalezení nejlepšího řešení – v ceně i způsobu přepravy.  

 

Vaše loňská akvizice společnosti Panalpina vystřelila DSV mezi největší světové hráče v oblasti logistiky. Co to přinese českému zákazníkovi? 

 Měli jsme štěstí, že jsme tady v Česku stihli dokončit fúzi po právní stránce a také se sestěhovat do společných kanceláří ještě před tím, než udeřil covid-19. Díky tomu jsme se mohli plně věnovat také novým zákazníkům, kteří přišli ze strany Panalpiny. Ta s sebou přinesla také rozvinutou síť v oblasti letecké dopravy a organizace air charteru, z níž teď mohou těžit všichni naši zákazníci. DSV pochopitelně také měla svou divizi leteckého charteru, Panalpina však měla v této oblasti Rolls Royce. Vlastní i pronajatá letadla, profesionální huby pro řízení na zemi a podobně.  Získali jsme také velký objem sběrných zásilek. Spojením se zakázkami DSV teď můžeme po moři odesílat naše vlastní konsolidované zásilky z Dálného východu. Zákazník získává lepší sazby, kratší dodací lhůty a spolehlivější servis, protože už není potřeba otevírat kontejnery v přístavu v Hamburku.  

 

Jak pokračuje integrační proces? 

Podle původních plánů měl trvat dva až tři roky. Dojde kvůli pandemii ke zpomalení?  Za Česko a Slovensko můžu hrdě prohlásit, že máme hotovo. I po právní stránce už fungujeme výhradně pod jedním jménem, a to DSV. Jak slyším od kolegů z jiných částí světa, většina z nich pokračuje nastaveným tempem, někteří jsou dokonce napřed. Některé velké země, například Německo nebo Francie, vedou řadu diskusí s vládami a odbory. Odhaduji však, že v polovině roku 2021 bude integrace dokončena všude.  

 

Co vás poslední měsíce naučily? 

Opět se potvrdilo, že strategie asset light společnosti dokonale funguje. Také se ukázalo, že naši lidé se dovedli rychle přizpůsobit situaci a vycházet zákazníkům vstříc. Za důležitou považuji „prověrku“ naší IT struktury a kapacity serverů – 60 až 70 procent zaměstnanců najednou zůstalo pracovat na dálku. Řízení zakázek z domu trvalo o pár minut déle, žádný konec světa se však nekonal.  

 

Jaké jsou vaše nejdůležitější cíle pro nadcházející měsíce a zbytek roku 2020? 

Bezpochyby dojde ke změně prostředí na trhu, a to nejen v České republice. Společnost DSV měla v prvním čtvrtletí tohoto roku na globální úrovni výborné výsledky, ale nikdo není schopen předvídat, jak tomu bude po zbytek roku. Netušíme, co se stane na největších světových trzích ve Spojených státech, Kanadě a Číně. V České republice se zaměřujeme na péči o široké zákaznické portfolio a nyní také na další organický růst na turbulentním trhu. Současná situace samozřejmě není ku prospěchu nikoho, nicméně na trhu vidíme velké změny a chceme tak využít příležitost. Jsme jak lokálně, tak globálně velkým hráčem. Někteří z našich konkurentů možná nepřežijí, někteří možná budou muset svoje provozy redukovat. Nikdo si nepřeje, aby došlo k takovéto situaci, ale stalo se a teď přežijí ti, kteří se umí rychle přizpůsobit novým podmínkám.

 

Text nevyjadřuje názor redakce