Zákazníci objevují nové značky zejména na internetu. V průzkumu platformy Hootsuite až 52 % dotázaných uvedlo, že hlavním zdrojem inspirace je pro ně News Feed jejich účtu na sociálních sítích. Instagram nebo Facebook navíc slouží jako platforma pro komunikaci se značkou, což částečně nahrazuje ušlý osobní zážitek.

 

Od nakupování k objevování

Konkurence je vysoká a není možné čekat, kdy někdo zaklepe na dveře vašeho internetového obchodu. Obchodníci, kterým se dnes daří jsou ti, jenž už dříve dokázali efektivně reagovat na potřeby zákazníků. Dnes již nejde pouze o nákup, klíčový je zážitek.

 

Přechod na tzv. Discovery Commerce přitom mohou usnadnit sociální sítě, na kterých většina z nás tráví volný čas, je díky nim ve spojení s blízkými nebo je využívá k hledání informací. Poskytovatelé těchto sítí jdou navíc podnikatelům naproti rozličnými nástroji pro nakupování a objevování nových značek i produktů. Například společnost Facebook před časem uspořádala sérii online konferencí Marketing Summit, kde se mimo jiné věnovala právě tématu objevování jakožto přístupu k e-commerce.

 

E-shop by dnes už měl mít každý

Jedním ze základních prvků, které mohou prodejci využít je nástroj Facebook Shops. Ten umožňuje podnikům zdarma vytvořit e-shop přímo na Facebooku a Instagramu, sestavit si katalog, propojit se se zákazníky skrze WhatsApp, Messenger nebo Instagram Direct či sledovat konverze. Nejen že zde zákazník zboží objeví, ale rovnou jej i zakoupí.

 

Žhavá novinka – live shopping

K dispozici jsou ale i hravější nástroje, jako Live shopping na Instagramu, který se nyní spouští ve Spojených státech. Ten umožňuje do živých přenosů vložit odkaz na produkt a divák si ho může rovnou zakoupit nebo uložit na později. Prodejci aut tak mohou své vozy nabízet rovnou během automobilových show a módní značky prodávat zboží během livestreamů s influencery.

 

Nabídka na míru díky strojovému učení

Discovery commerce je v současné době možné zejména díky modernímu technologickému pokroku. Výkonná technologie strojového učení syntetizuje získaná data, aby zákazníkovi poskytla zážitek odpovídající jeho požadavkům a zároveň umožňuje podnikům rozvíjet marketing nejen tak, aby vyhovoval potřebám zákazníků, ale aby tyto potřeby i předvídal.

 

Řekněme, že prodáváte boty. Vytvoříte tedy sérii reklam, z nichž každá bude představovat jedinečné výhody vašeho produktu – stylovost, ekologičnost či pohodlí. Systém založený na datech bude přesně vědět, kteří zákazníci si nejspíše vyberou pohodlí místo stylu, a tak jim spíše zobrazí právě tyto reklamy, a tím zvýší šanci zákazníka zaujmout.

 

Šance pro malé podniky

Na jaře byl internet plný kampaní na záchranu podniků, ale druhá vlna vše zkomplikovala. Návrat k restrikcím nakupující znejistil svou nepředvídatelností. Jako pozitivum krize je možné vnímat větší přízeň zákazníků k lokálním podnikatelům. Doufejme, že díky správným nástrojům e-commerce, díky kterým budou moci jejich produkty objevit noví zákazníci, dosáhnou větších zisků než za normálních okolností.

 

Text nevyjadřuje názor redakce