GDELS už dodal zhruba 1000 vozidel ASCOD napříč evropskými státy, toto vozidlo nyní také nabízíte i české armádě. Jaké jsou hlavní výhody ASCODů a jaký je důvod jejich oblíbenosti napříč Evropou? 

Rodina vozidel ASCOD představuje dekádu zdokonalování společné základní platformy vyvinuté společností GDELS, jež vyústila právě v její velkou modularitu. Další vozidla v této rodině, jako například španělské Pizzaro, rakouský Ulan a britský Ajax, jen podtrhují schopnosti platformy samotné. 

Důvodem proč si mnoho evropských armád vybralo naše modulární řešení vozidel ASCOD je, že jim poskytuje skvělé možnosti adaptability, vynikající mobilitu a interoperabilitu, řadu letálních možností, vysokou schopnost přežití a obrovskou kapacitu a rozšiřitelnost. ASCOD byl testován na jemném písku, ve hlubokém sněhu, na plážích, v lesích, na zpevněných plochách a blátivém terénu a mobilita vozidla nebyla nikdy ohrožena.

ASCOD je platformou budoucnosti, říká viceprezident GDELS Lineros
Foto: General Dynamics European Land Systems

Proč je u vozidel ASCOD v popředí právě modularita?

ASCOD je koncipován jako víceúčelová platforma. Jedná se o reálnou a osvědčenou platformu s významným počtem variant vyrobených na základě principu Common Base platform, jako jsou například obrněný transportér (APC - Armour Personnel Carrier), velitelské stanoviště, houfnice ráže 155mm, lehký tank s kanónem ráže 105-120mm, aplikace pro režimy Repair a Recovery, nástavbová konstrukce mostního systému, nebo Engineering či průzkumné vozidlo. 

Modularita platformy přináší možnosti doplnění o různé balíčky přesně podle požadavků koncového uživatele (nasazení, použití). Platforma navíc přináší značné úspory do vývoje, zefektivnění výroby a dodavatelského řetězce, zvýšení interoperability a snížení nákladů na údržbu po celou dobu životnosti.

Středobodem společné modulární základní platformy je pojízdný podvozek zahrnující veškerou automobilovou techniku a hnací ústrojí, zabudovanou ochranu proti minám a primární vrstvu elektronické architektury, která přináší mobilitu, flexibilitu a schopnost přizpůsobení se pro různé mise.

Jaké další výhody by kromě modularity přinesl ASCOD České republice?

Existuje několik důležitých aspektů, které činí ASCOD tak vynikajícím vozidlem.

Mobilita vozidla je maximalizována díky systému odpružení složenému až ze čtyř různých mechanických systémů. Přídavné sedmé silniční kolo poskytuje lepší jízdní vlastnosti, minimalizuje náklon a snižuje otřesy, což napomáhá minimalizovat únavu posádky.

V podmínkách bitevního pole je nejdůležitější schopností posádky přežít, což je zajištěno zabudovaným systémem protiminové ochrany s optimální kombinací strukturální odolnosti a pružnosti se sedly chráněnými proti výbuchům a patentovanou podlahou s oddělenou konstrukcí. Klíčové je také  doplňkové pancéřování, které poskytuje různé úrovně ochrany. ASCOD je rovněž chráněn proti balistickým hrozbám, improvizovaným výbušným zařízením, výbušně formovaným projektilům a útokům shora. Díky powerpacku také chrání proti mobility kill.

Platforma je dodávána s videokamerami poskytujícími 360° situační povědomí v reálném čase, poskytovaný výstražnými laserovými systémy (Laser Warning Systems) a systémem aktivní ochrany (Active Protection System). Akustická, vizuální a tepelná detekovatelnost vozidla je velmi nízká. 

Často se diskutují také věže, jak je to s nimi u ASCODů?

ASCODy nabízené české armádě budou vybaveny dvoučlennou věží Elbit MT30, přičemž tato věž je navržena tak, aby poskytovala vynikající ochranu, kompletní situační přehled a maximální letalitu. Věž je také kompletně ovladatelná zpod pancéřování s uzavřenými poklopy, díky čemuž zachovává bezpečnost posádky. Vozidla ASCOD navíc jako jediná poskytují elevační úhel děla dosahující 60°.

Hlavní výzbroj vozidla tvoří dělo ATK MK44 30 mm, se stejnou municí a pásovým spojem jako mají české Pandury 8x8. Zbraň je také možné rozšířit na požadovanou munici 40 mm (Super Forty).

Palebný rozsah se pohybuje v rozmezí již od -10° až do zmíněných 60°, zbraň je navíc i dále rozšiřitelná. Věž je vybavena širokou škálou prostředků situačního povědomí, což umožňuje provoz režimů hunter-killer a killer-killer. Věž ASCOD nabízená české armádě je vybavena systémem Iron Fist, aktivním ochranným systémem hard kill, který zajišťuje jedinečnou detekci, klasifikaci a lokalizaci nepřátelského zdroje palby proti všem typům protiletadlových hrozeb.

Český tendr na bojová vozidla pěchoty vyžaduje minimálně 40% podíl českých firem na výrobním procesu. GDELS již v historii s českými firmami spolupracoval, konkrétně na projektu Pandur. Hodláte i nadále pokračovat v této spolupráce? 

GDELS působí v České republice již více než 10 let a za tu dobu jsme si zde vytvořili síť partnerů, se kterými spolupracujeme na nejrůznějších programech po celém světě. Pro aktuálně probíhající tendr plánujeme pokračovat v osvědčených partnerstvích a doufáme, že se nám podaří navázat další kvalitní české partnery z branže. Věříme, že jim pomůžeme růst a rozvíjet se tak, jak se nám to podařilo s několika našimi místními dlouhodobými partnery. 

José Manuel Lineros, viceprezident pro Engineering, GDELS

Lineros nastoupil do společnosti General Dynamic v roce 2000. V současné době zastupuje funkci viceprezidenta pro Engineering a je navíc členem vrcholového vedení společnosti 

ASCOD je platformou budoucnosti, říká viceprezident GDELS Lineros

General Dynamics European Land Systems se sídlem v Madridu ve Španělsku. Lineros má více než 20 leté zkušenosti ve vedení nadnárodních týmů inženýru v obranném průmyslu v celé Evropě, spolu se zkušenostmi s řízením strategie vývoje produktů a budoucích technologických řešení pro byznys. Spolupracuje také s řadou univerzit, na kterých přednáší. Je také členem světové technologické rady společnosti General Dynamics. Vystudoval strojní inženýrství a získal titul MBA na IE Business School. 

 

Foto: General Dynamics European Land Systems 

 

Text nevyjadřuje názor redakce