Trh packagingu se změnil
Mnoho firem chce restartovat svůj business, potřebuje vyrábět nové obaly, ale situace na trhu je nyní složitá. Společnosti se potýkají s nedostatkem papíru. S raketovým nárůstem e-commerce vzrostla poptávka po obalech a s ní i cena papíru a jeho dostupnost. Firmy se u dodavatelů papíru doslova přetahují o suroviny na vlnitou a hladkou lepenku. Dalším problémem je vysoký nárůst dopravních nákladů z východu. Mnoho značek nakupovalo hotové obaly z Asie kvůli výhodnější ceně. Díky vysokému nárůstu poptávky, a s ní spojených dlouhých dodacích lhůt se už tato strategie nevyplatí. Proto začínají společnosti hledat výrobce obalů v Čechách.
Diverzifikace dodavatelů zachraňuje výrobu
Ne každá firma si může dovolit více dodavatelů. Exkluzivním partnerstvím si sice zajistí nízké náklady, to se ale nemusí vyplatit právě v situaci, kdy dodavatel nemůže poptávce vyhovět. „Spolehlivý obchodní partner se hledá dlouho, ale nám se tato investice vyplatila. Uzavřeli jsme partnerství se širokou škálou dodavatelů papíru, a kromě toho jsme se také předzásobili. Materiál máme na skladě, jsme plně soběstační a můžeme zákazníkům nabídnout i dobré ceny,“ vysvětlil ředitel Packagingu Petr Hajda, z brněnské tiskárny POINT CZ.
Nové obaly vás nemusí zruinovat
Náklady na obaly se ale dají snížit i v této složité době. Společnosti si často neuvědomují, že mohou ušetřit například při skládání nebo kompletaci obalů. Čas a lidská práce jsou totiž to nejdražší. Upravenou konstrukcí obalu se dají ušetřit vteřiny při jeho skládání. Ty se pak mění v hodiny i dny, a ty znamenají značné úspory. „Jednomu z našich klientů v oblasti elektroniky jsme navrhli úpravu vnitřní konstrukce obalu. Díky tomu se snížil materiálový odpad o téměř třicet procent, což mělo samozřejmě zásadní dopad na cenu dodávky. Nedodáváme jen technický návrh obalu, ale kompletní řešení vnitřního a vnějšího designu. Při vývoji obalů v tiskárně POINT CZ klademe velký důraz na úsporu času při výrobě a skládání komponentů balení. V loňském roce jsme také rozšířili naše technologie o dva špičkové stroje švýcarské značky Bobst, která dokáží vyrábět velmi složité obaly v obrovské rychlosti. Rád bych vzkázal zákazníkům: Máme pro vás materiál i volnou výrobní kapacitu. Navíc vám dokážeme pomoct s konstrukcí. Stačí jen, když se ozvete,“ doplnil Petr Hajda.